Geen categorie

Optimaal vakantie vieren én inzicht in de zaak

By juli 16, 2018 No Comments

De vakantie staat voor de deur, maar hoe kun je hier optimaal van genieten én de business goed draaiende houden. Vakantie is vaak het genieten van het samenzijn met bijvoorbeeld de kinderen, je partner en even niet bezig zijn met ‘de zaak’. Hoe zorg je ervoor dat je rust krijgt, maar toch een beetje controle houdt op jouw onderneming? We hebben een aantal tips op een rij gezet die hierbij kunnen helpen.

Eenmaal weg van de zaak, kom je er op vakantie misschien pas achter dat openingstijden op de website niet goed zijn ingesteld of heb je geen toegang tot het systeem. Wat waren immers de inloggegevens ook alweer? Op kantoor opende je de pagina en was je ingelogd… Het is dus handig om voorbereid de zomer[vakantie] in te gaan! Vandaag neem ik, Alexander Seelen*, je stap voor stap mee in deze voorbereiding.

Foto van Alexander Seelen met strandbal

Tips voor de business tijdens jouw vakantieperiode

1. Zorg voor jezelf dat je toegang hebt tot de managementinformatie vanuit een externe locatie `{`bijvoorbeeld een Cloudoplossing`}` en test dit voordat je vertrekt.

  • Check of je inloggegevens nog kloppen en weet de gebruikersnaam en wachtwoorden uit je hoofd.
  • Maak handig gebruik van een APP voor managementinformatie en zet deze op je tablet of telefoon.
  • Weet van te voren of je 4G in het vakantieland hebt of voldoende toegang tot wifi.

2. Maak duidelijke afspraken met jezelf.

  • Stel duidelijke grenzen en ga niet langer dan bijvoorbeeld 1 uur per dag je e-mail, managementinformatie en overige zaken bijwerken.
  • Maak ook duidelijke afspraken met je medewerker(s). Onder andere dat zij niet bellen, maar een bericht sturen [op een van te voren afgesproken tijdstip]. Hierdoor kun jij zelf bepalen wat urgent is en wanneer je hierover met de medewerker belt.

3. Zorg ervoor dat de openingstijden van je online winkel juist genoteerd staan en gecommuniceerd worden

  • Een aantal dagen gesloten? Communiceer wanneer de fysieke onderneming dicht is. Online bestellingen worden ook niet aangenomen? Lees dan verder en check ook punt 6 en 7.
  • Zijn er wijzigingen op de openingstijden? Bijvoorbeeld de bezorgtijden, omdat de bezorgers op vakantie zijn, pas deze aan voor die periode.
  • Zet de winkel liever ‘niet dicht’. Klanten zullen daarna minder snel terug komen. Kunnen bestellingen niet aangenomen worden? Zorg dat dit meerdere malen op de website te lezen is. Onder andere op de homepage. Meld vervolgens ook waarom de onderneming gesloten is en zorg voor een leuke actie. Zie punt 6 en 7.

4. Zorg ervoor dat iemand in de organisatie verantwoordelijk is voor de dagelijkse zaken.

  • Hier kunnen de medewerkers bij terecht wanneer zij een vraag hebben.

5. Zorg ervoor dat die medewerker toegang heeft tot de management informatie.

  • Regel ook dat de medewerker de instellingen kan wijzigen, van bijvoorbeeld de webwinkel.
  • En laat de juiste contactgegevens van de verschillende leveranciers achter, zodat er snel gebeld kan worden in geval van vragen of calamiteiten.
  • Laat eventueel een extra account aanmaken, die na de vakantie verwijderd kan worden.

6. Zorg extra goed voor bestellingen, ook die vanaf het online bestelplatform.

  • Vergezel de bestelling met bijvoorbeeld een ‘strandbal’ omdat het vakantie is.

7. Geef thuisblijvers een extra korting die enkel online geldig is.

  • Men zal het platform proberen [of al kennen] en de korting waarderen. Je stimuleert zo het gebruik van het online platform en haalt druk uit de zaak.

8. Plan je social media-berichten.

  • Wanneer je dit van te voren inplant, hoef je er tijdens je vakantie niet aan te denken.
  • De klant heeft dan niet het idee dat jij op vakantie bent, omdat je regelmatig met een bericht op social media verschijnt.

En nu?

Je kunt bijvoorbeeld 3 weken voor de vakantie dit lijstje eens doornemen en uitvoeren. 2 weken voor je vakantie breng je de bedrijfsleider op de hoogte en die kan het vervolgens 1 week voor jouw vertrek aan de medewerkers communiceren. Waarschijnlijk heb je een half uurtje nodig om het lijstje af te vinken en kun je hierdoor geruster op vakantie.

We wensen je namens iedereen van Next To Food een hele fijne vakantie! Heb je nog vragen over bovenstaande, dan kun je natuurlijk mailen of bellen: info@ntf.nl | 0345 639 100

*Ik ben projectmanager en ben de spil tussen business en ontwikkelaars. Ook demonstreer ik onze verschillende systemen en help ik ondernemers met eventuele uitdagingen.

F
F
641 people follow nexttofood