Caatje aan de Lek bespaart collega’s kilometers lopen

Tijdens het drukke terrasseizoen toch lekker werken, zonder afgesleten schoenen en mét blije gasten? Restaurant Caatje aan de Lek regelde het met de handhelds van NTF. Nu kunnen gasten aan tafel blijven zitten, ontstaan er geen rijen meer bij afrekenpunten en zijn medewerkers minder moe.
Over Caatje aan de Lek
Caatje aan de Lek is een sfeervol restaurant bij fort Werk aan het Spoel, net buiten Culemborg. Je kunt er eten, drinken, vieren en vergaderen. Het team kookt met eerbied voor de natuur en gebruikt alleen de beste ingrediënten, liefst afkomstig uit de omgeving. Eigenaren Carel en Greetje van Broekhoven hebben zo’n veertig collega’s in dienst. Op een gemiddelde dag lopen er zeven mensen in de bediening, twee in de keuken en twee in de spoelkeuken.Opstoppingen bij de kassa
Caatje aan de Lek was al vanaf de opening niet anders gewend dan te werken met tablets op twee bestelpunten en één hoofdkassa bij het afrekenpunt. Maar dit leidde tot onnodige drukte en veel heen-en-weergeloop. Eigenaar Greetje: “Medewerkers stonden met een papieren notitieboekje aan tafel de bestellingen op te nemen. Dan liep je naar zo'n tablet of naar de hoofdkassa om het in te toetsen. Bij drukte stonden we te wachten tot we onze bestelling konden invoeren. Ook bij het afrekenen ontstonden rijen en opstoppingen, want gasten moesten opstaan en naar een vast punt lopen. Er was te veel beweging en onrust.”Minder lopen, meer tijd voor gasten
In oktober 2024 voegde Greetje de handhelds van NTF toe. “Nu laten we gasten gewoon aan tafel zitten en kunnen ze daar afrekenen. Dat is veel efficiënter en gastvrijer”, zegt ze. “Een medewerker heeft de verantwoordelijkheid over een deel van het terras en die zie je nauwelijks meer binnen. Die loopt met een handheld de tafels langs terwijl runners de spullen wegbrengen en ophalen. Eigenlijk zegt ons hele team: het is echt fijn, ik ben minder moe 's avonds en hoef veel minder te lopen. Met een groot terras zoals dat van ons scheelt dat misschien zelfs kilometers!”Sneller bestellen
Greetje is zich bewust van de balans tussen technologie en persoonlijk contact. “Je staat als bediening veel op je handheld te kijken dus ik herinner onze medewerkers eraan om de gasten wel aan te blijven kijken.” Bestellingen opnemen gaat gelukkig vlot: “We hebben via de backoffice zoveel mogelijk keuzeopties ingesteld. Kiezen mensen bijvoorbeeld een broodgerecht, dan toont de handheld een knop voor wit, bruin en glutenvrij. Je hoeft niets in te typen”, vertelt Greetje.Altijd inzicht en doordraaien
De horecakassa geeft Greetje ook inzichten via een online dashboard. “Je kan er van alles uit halen: top 10 gerechten, top 10 dranken, omzet per dag, week, maand, een vergelijking met vorig jaar of vorige maand. En de omzetten worden automatisch doorgestuurd naar ons administratiesysteem Exact. Dat scheelt natuurlijk veel werk.”
“Wat ik ook een heel groot voordeel vind, is dat wanneer er door bankstoringen niet gepind kan worden, dan kunnen wij gewoon doordraaien. De pinbetalingen worden dan in een soort buffer gezet en later verwerkt. Dat is fijn voor je bedrijfsproces.”