Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Hoogste prijsstijging bij friet in de afgelopen 2 jaar
Gemiddeld is de prijs van friet per portie in de afgelopen twee jaar met 15% per jaar gestegen, van rond de € 3,- naar rond de € 4,-. Snacks zoals frikandellen en hamburgers en ook cola hebben gemiddeld minder dan 10% per jaar aan prijsstijging gezien.
Online laten de prijzen een iets hogere inflatie zien dan in de fysieke cafetaria's.
Groei omzet in het 1e kwartaal op 3,1%
De omzetgroei in het eerste kwartaal bedroeg 3,1%. Echter, in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar ligt deze groei aanzienlijk lager dan de prijsontwikkeling.
Online groeit met +8,2%, wat vrijwel gelijk is aan de prijsontwikkeling, maar de groei vanaf de kassa is slechts +1%, wat onvoldoende is om de prijsontwikkeling bij te houden en dus het volume te stabiliseren.
Als gevolg blijft online ongeveer 30% van de totale omzet uitmaken, waardoor de omzetdruk vooral op vrijdag tot en met zondag ligt, in tegenstelling tot de totale thuisbezorging.
Frisdrank pakt daling milkshakes op
Op productniveau valt op dat het eerste kwartaal geen goede periode was voor milkshakes, die nu slechts 30% van de drankenomzet uitmaken, vergeleken met bijna 40% eerder. Deze daling in omzet wordt gecompenseerd door de groei in frisdrankverkoop, waarbij energie-/sportdranken en sappen niet zijn meegerekend.
Andere trends op productniveau zijn een afname in de belangstelling voor snacks, friet en sauzen als geheel. Dit kan deels worden verklaard door de gematigde prijsstijging van snacks, waar friet echter wel op niveau blijft. Aan de andere kant profiteren maaltijdoplossingen van de groei in online bestedingen.
Interessante data, speciaal voor jou!
Elke maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en datagestuurd management op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market vanuit een constante groep cafetaria's. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met maart 2024. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/NTF